Thursday, January 22, 2009

Rasuah akan memusnahkan negara dan orang Melayu


Dalam PRU 12 orang bercakap pasal rasuah, PRK Permatang Pauh orang bercakap pasal rasuah, PRK Kuala Terengganu orang bercakap pasal rasuah dan pemilihan UMNO yang akan diadakan pada bulan Mac ini pun orang bercakap pasal rasuah, malah lebih teruk lagi kerana telah pun melibatkan tangkapan-tangkapan dan pendakwaan bagi mereka yang terlibat.

Dalam Malaysia ini ada banyak parti-parti politik tetapi kenapakah UMNO sahaja yang dituduh, ditohmah dan didakwa terlibat dalam kes rasuah? Apakah parti-parti lain tidak mengamalkan rasuah?

Sekira jawapannya tidak, Ini bererti parti UMNO yang merupakan parti orang-orang Melayu terulung di negara ini, benar-benar telah rosak dan memalukan bangsa Melayu sendiri.

Pada pandangan saya orang-orang lain pun mengamalkan rasuah juga tetapi mereka masih merasakan rasuah ini sebagai satu kesalahan dan mereka yang melakukannya secara sembunyi-sembunyi.

Tetapi di dalam UMNO kita lihat mereka melakukannya secara terang-terang tanpa segan silu. Malah mereka merasakan rasuah ini merupakan jalan terbaik bagi mendapatkan harta kekayaan.

Mana tidaknya, baru setahun dua jadi wakli rakyat kehidupan telah jauh berubah. Rakyat pun tahu berapa gaji seorang wakli rakyat. Kalau tidak ada unsur-unsur tidak betul, masakah boleh mereka membuat kekayaan begitu cepat.

Lebih buruk lagi kekayaan yang mereka perolehi itu dipamirkan secara terang-terangan kepada rakyat. Rumah besar, berkereta mewah dan sebagainya. Rakyat bukannya tidak ada hati dan biji mata. Bagi ahli-ahli bawahan pula, mereka juga berazam untuk menjadi seperti pemimpin-pemimpin mereka, untuk mendapat kekayaan.

Kalau mereka melihat pemimpin mereka kaya dan bermewah-mewah, sudah barang tentu mereka juga mahukan sedikit dari apa yang diperolehi oleh pemimpin mereka. Sekiranya pemimpin mahukan ahli bawahan menyokong mereka, ahli bawahan akan meminta habuan sebagai ganjaran kepada sokongan yang diberikan.

Biasanya pemimpin-pemimpin tidak keberatan untuk memenuhi kehendak ahli bawahan asalkan apa yang mereka hajati tercapai. Soal wang ringgit biasanya bukan masalah besar kerana ada "taukeh" yang telah siap menjaga keperluan pemimpin tadi.

Taukeh-taukeh ini biasanya bukan dari kalangan orang-orang Melayu. Mereka ini mempunyai kepentingan yang besar dalam pelaburan (rasuah) yang diberikan.

Amalan ini sudah menjadi lumrah dalam kepimpinan UMNO. Malahan orang ramai pun tahu sipolan itu taukehnya sipolan.

Amalan seperti ini telah berjalan berpuluh tahun dan sekarang ini telah menjadi budaya dalam UMNO. Sekiranya budaya ini masih diizinkan berterusan, negara akan tergadai kepada sekelompok manusia yang berkepentingan.

Jadi negara sangat mengharapkan generasi baru yang telahpun mendaftar sebagai pemilih, mengubah keadaan ini dengan segera. Sekiranya UMNO masih lagi dibenarkan menerajui tampuk pemerintahan negara, maruah dan nasib orang-orang Melayu akan terus tergadai.

1 comment:

  1. Salam,

    Sekarangpun dah hampir musnah, yang tak tidur malampun ada

    ReplyDelete